Национална програма за саниране на жилища

Националната програма за енергийна ефективност дава възможност на собствениците на редица жилищни сгради да се възползват от безвъзмездно финансиране на ремонтните дейности по обновяване на сградата с цел повишаване топлинния комфорт и подобряване качеството на жизнената среда.

Безвъзмездната финансова помощ е в размера на разходите по обновяването, отпуска се след приключване на ремонтните дейности и се предоставя чрез директното им заплащане от държавния бюджет.

Разходите, формиращи бюджета на обновяване, включват: обследване за установяване на техническите характеристики и съставяне на технически паспорт, обследване за енергийна ефективност, строителни и монтажни работи, заснемания, технически и/или работни проекти; оценка за съответствието на проектите, авторски надзор, строителен надзор и инвеститорски контрол, набавянето на необходими разрешителни документи, включително и свързаните с тях такси, дължими на съответните компетентни органи; разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация.

Ще бъдат покрити и разходите за съпътстващите строителни и монтажни работи, свързани с възстановяването на първоначалното състояние, нарушено в резултат на обновяването на общите части и на подмяната на дограма в самостоятелния обект.

Финансиране ще получат обаче само сградите, които отговарят на критериите за допустимост, а именно:

  1. Многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ;
  2. Минимален брой на апартаментите в сградата: 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение;
  3. Учредено за целите на програмата Сдружение на собствениците, създадено при условията и по реда на чл. 25, ал. 1 от Закона за управление на етажната собственост.

Сдружението на собствениците е юридическо лице, което се създава на учредително събрание от собственици, притежаващи не по-малко от 67% идеални части от общите части на етажната собственост. Освен решение за учредяване, на събранието се приема и споразумение за създаването на сдружението, определя се наименованието му и се избират представителните и контролни органи – управителен съвет или управител и контрольор или контрольори. Споразумението за създаване задължително трябва да съдържа предмета на дейност на Сдружението.

В 14-дневен срок от провеждане на учредителното събрание Сдружението на собствениците следва да се впише в специален публичен регистър, воден в съответната община по местонахождение на сградата, както и в Регистър БУЛСТАТ при Агенция по вписванията.

Органи на сдружението са общо събрание, управителен съвет (или управител) и контролен съвет (или контрольор). Членството в сдружението при одобрен проект за усвояване на средства може да бъде прекратено едва след изтичане на гаранционните срокове за извършените строителни и монтажни работи, но не по-рано от 5 години от приключването им.

За участие на Сдружение на собственици по Националната програма за енергийна ефективност е необходимо приемането на определени решения от общото събрание, най-важните сред които са решение за кандидатстване по програмата, решение за подаване на заявление за финансова помощ, както и решение за сключването на договор с общината.

Сдружението на собствениците трябва да кандидатства пред общината за участие в програмата, като подаде заявление по образец. Критериите за подбора предвиждат всички, които отговарят на изискванията, по реда на подаване и одобрение на заявленията, да получат 100 % безвъзмездна финансова помощ до изчерпване на финансовия ресурс, определен по програмата за енергийна ефективност.

Сдружение на собствениците, чието заявление е одобрено, сключва договор с кмета на съответната община, на когото възлага да го представлява за упражняване на правата и изпълнение на задълженията му по програмата, включително да усвоява суми по договора за целево финансиране, от името и за сметка на Сдружението на собствениците.

Share: