Националната програма за енергийна ефективност дава възможност на собствениците на редица жилищни сгради да се възползват от безвъзмездно финансиране на ремонтните дейности по обновяване на сградата с цел повишаване топлинния комфорт и подобряване качеството на жизнената среда.
Безвъзмездната финансова помощ е в размера на разходите по обновяването, отпуска се след приключване на ремонтните дейности и се предоставя чрез директното им заплащане от държавния бюджет.
Разходите, формиращи бюджета на обновяване, включват: обследване за установяване на техническите характеристики и съставяне на технически паспорт, обследване за енергийна ефективност, строителни и монтажни работи, заснемания, технически и/или работни проекти; оценка за съответствието на проектите, авторски надзор, строителен надзор и инвеститорски контрол, набавянето на необходими разрешителни документи, включително и свързаните с тях такси, дължими на съответните компетентни органи; разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация.
Ще бъдат покрити и разходите за съпътстващите строителни и монтажни работи, свързани с възстановяването на първоначалното състояние, нарушено в резултат на обновяването на общите части и на подмяната на дограма в самостоятелния обект.
Финансиране ще получат обаче само сградите, които отговарят на критериите за допустимост, а именно:
- Многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ;
- Минимален брой на апартаментите в сградата: 36 самостоятелни обекта с жилищно предназначение;
- Учредено за целите на програмата Сдружение на собствениците, създадено при условията и по реда на чл. 25, ал. 1 от Закона за управление на етажната собственост.
Сдружението на собствениците е юридическо лице, което се създава на учредително събрание от собственици, притежаващи не по-малко от 67% идеални части от общите части на етажната собственост. Освен решение за учредяване, на събранието се приема и споразумение за създаването на сдружението, определя се наименованието му и се избират представителните и контролни органи – управителен съвет или управител и контрольор или контрольори. Споразумението за създаване задължително трябва да съдържа предмета на дейност на Сдружението.
В 14-дневен срок от провеждане на учредителното събрание Сдружението на собствениците следва да се впише в специален публичен регистър, воден в съответната община по местонахождение на сградата, както и в Регистър БУЛСТАТ при Агенция по вписванията.
Органи на сдружението са общо събрание, управителен съвет (или управител) и контролен съвет (или контрольор). Членството в сдружението при одобрен проект за усвояване на средства може да бъде прекратено едва след изтичане на гаранционните срокове за извършените строителни и монтажни работи, но не по-рано от 5 години от приключването им.
За участие на Сдружение на собственици по Националната програма за енергийна ефективност е необходимо приемането на определени решения от общото събрание, най-важните сред които са решение за кандидатстване по програмата, решение за подаване на заявление за финансова помощ, както и решение за сключването на договор с общината.
Сдружението на собствениците трябва да кандидатства пред общината за участие в програмата, като подаде заявление по образец. Критериите за подбора предвиждат всички, които отговарят на изискванията, по реда на подаване и одобрение на заявленията, да получат 100 % безвъзмездна финансова помощ до изчерпване на финансовия ресурс, определен по програмата за енергийна ефективност.
Сдружение на собствениците, чието заявление е одобрено, сключва договор с кмета на съответната община, на когото възлага да го представлява за упражняване на правата и изпълнение на задълженията му по програмата, включително да усвоява суми по договора за целево финансиране, от името и за сметка на Сдружението на собствениците.