С изменения в Наредбата за условията и реда за издаване, отказ и отнемане на разрешения за работа на чужденци в Република България, обнародвани в Държавен вестник, бр. 80 от 16.10.2015 г. бяха въведени някои промени в режима на висококвалифицираната заетост на чужденци. Целта на промените е да облекчи процедурата по издаване на разрешение на чужденци за извършване на висококвалифицирана заетост.
Отпада изискването за провеждане на предварителен пазарен тест от работодателя и търсене на подходящи кандидати български или европейски граждани за съответната длъжност, в случаите когато чужденецът ще бъде нает на длъжност от единична група професии от Националната класификация на професиите и длъжностите, включена в Списък на професиите, за които има недостиг на висококвалифицирани специалисти. Списъкът следва да бъде утвърден от министъра на труда и социалната политика до 31.01.2016 г. Може да бъде актуализиран ежегодно до 31 януари.
За получаване на положително решение от Агенция по заетостта за упражняване на висококвалифицирана заетост без провеждане на пазарен тест, чужденецът местният работодател трябва да се съобразят със следните условия:
- Чужденецът следва да притежава висше образование, придобито след обучение с продължителност не по-малка от три години, проведено от образователна институция, призната като висше училище от съответната държава;
- Брутната работна заплата, посочена в трудовия договор на чужденеца следва да бъде най-малко три пъти по-висока от средната работна заплата в Република България съгласно наличните данни за последните 12 месеца преди сключване на трудовия договор;
- Трудовият договор да е сключен за срок не по-кратък от 12 месеца.